سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح ها

سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح ها | چاپ نگاران
فهرست مطالب مقاله سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح ها

با چاپ و ارائه یک کارت ویزیت جذاب، کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند برند، خدمات یا محصولاتشان را به‌خوبی به دیگران معرفی کنند. کارت ویزیت یکی از راه‌های ساده و کم‌هزینه برای شناساندن نام مجموعه و شرکت به مخاطبان هدف یک کسب‌وکار است البته می‌تواند در جذب و تبدیل آنها به مشتری تاثیر گذار باشد. 

ازآنجاکه به‌وسیله کارت ویزیت افراد می‌توانند به سریع‌ترین راه‌های ارتباطی یا شما دسترسی داشته باشند به همین دلیل فروش شما نیز می‌تواند همواره افزایشی باشد.

برای تهیه یک کارت ویزیت اصولی، سایز آن از شاخصه‌های مهمی است که در حین سفارش، باید تصمیم بگیرید کدام اندازه‌های استاندارد برای هدف شما مناسب است. 

اگر شما هم دراین‌رابطه نیاز به اطلاعات کافی دارید حتماً با ادامه این مطلب از سری مقالات طراحی و چاپ نگاران همراه شوید. چون به‌صورت جامع و کامل درباره انواع سایز استاندارد کارت ویزیت توضیح داده‌ایم.

کارت ویزیت چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است با جدیدترین تعریف کارت ویزیت آشنا شوید. کارت ویزیت از جمله اصولی‌ترین روش‌هایی است که هر شخص یا تخصص می‌تواند به‌وسیله آن خود را معرفی کند. 

علاوه بر این طراحی کارت ویزیت تنها مختص اشخاص نیست و سازمان و مجموعه‌های مختلف می‌توانند برای برقراری ارتباط با جامعه هدف خود از این راه استفاده کنند.

برای نمونه در مورد کارت ویزیت پزشکی، این نوع کارت تنها به پزشکان اختصاص ندارد و کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها نیز می‌توانند برای معرفی و شناساندن مجموعه خود از طراحی یک کارت ویزیت استاندارد بهره‌مند شوند.

کارت ویزیت جذاب فقط با رعایت استانداردها و خلاقیت به دست می‌آید؛ بنابراین رعایت و دقت در انتخاب سایز کارت یک اصل ضروری است؛ اما جالب است بدانید این ابعاد در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند به عبارتی در کشورهای مختلف ابعاد استاندارد کارت ویزیت متفاوت است. 

همچنین سایز کارت ویزیت ممکن است بسته به زمینه کاری یک سازمان یا حرفه متغیر باشد؛ بنابراین لازم است با شرکتی که می‌خواهید طراحی و چاپ کارت را به آنها محول می‌کنید کاملاً آشنا باشید تا در پایان یک کارت ویزیت استاندارد و خلاقانه داشته باشید.

سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح ها | چاپ نگاران
سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح ها | چاپ نگاران

انواع مدل‌های کارت ویزیت

اگر چاپ و ارائه کارت ویزیت برای شما کار متداولی نباشد از دیدن کارت‌های مختلف که در شکل‌ها و مدل‌های گوناگونی در محیط مشاهده کرده‌اید متعجب می‌شود؛ زیرا افراد و گروه‌های تخصصی متعدد هر کدام از کارت ویزیت‌هایی با اندازه و شکل‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

این مسئله مربوط به انواع مدل‌های کارت ویزیت است برای نمونه کارت ویزیت مستطیل از رایج‌ترین شکل‌ها برای ارائه و چاپ است که نهادها و مجموعه‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند؛ اما توصیه می‌کنیم برای تصمیم‌گیری بهتر با انواع مدل‌های کارت آشنا شوید.

ابعاد کارت ویزیت مربع

کارت‌های ویزیت مربعی در سال‌های اخیر طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند، این نوع کارت می‌تواند برای حوزه‌های کاری مدرن بسیار مناسب باشد.

عمده کارت ویزیت‌های مربعی شامل لوگوی برند و یک بارکد هستند که با اسکن بارکد توسط گوشی و جستجوی آن، می‌توان به محتوای معرفی کامل خدمات یا محصولات دسترسی پیدا کرد.

کارت ویزیت دورگرد

در این مدل گوشه کارت ویزیت برخلاف کارت ویزیت مربعی و مستطیلی تیز و 90 درجه نیست؛ بلکه قسمت تیزی آن با یک انحنای ملایم جایگزین می‌شود تا شکل مدرن تری به خود بگیرد.

کارت ویزیت دورگرد نیز به تازگی به دلیل فرم متمایز و زیبایی که دارد، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.

کارت ویزیت مستطیلی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کارت ویزیت مستطیلی پرکاربرد‌ترین نوع کارت ویزیت است که در تمام دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار شده و افراد زیادی در سراسر دنیا مایل هستند تا از شکل سنتی کارت ویزیت یعنی مدل مستطیلی برای معرفی خود بهره‌مند شوند.

کارت ویزیت مدل پروانه‌ای

از جدیدترین مدل‌های انواع کارت ویزیت همین مدل پروانه‌ای است که به دلیل برش خاصی که دارد برای مجموعه‌هایی که جویای یک‌ شکل متمایز برای کارت ویزیت هستند بسیار مناسب است.

این مدل می‌تواند انتخاب خوبی برای معرفی محصول باشد؛ زیرا در واقع همان کارت ویزیت مستطیلی است که از وسط هر ضلع برش خورد و تورفتگی دارد.

کارت ویزیت دایره‌ای

کارت ویزیت دایره‌ای  جدیدترین مدلی است که به بازار معرفی شده و در طی چند سال گذشته مورداستفاده قرار می‌گیرد. ابعاد این مدل را بر اساس قطر آن تعیین می‌کنند.

کارت ویزیت دورگرد | چاپ نگاران
کارت ویزیت دورگرد | چاپ نگاران

سایز استاندارد انواع کارت ویزیت

انتخاب مطلوب سایز کارت ویزیت و شکل آن برای دستیابی به طراحی یک کارت جذاب الزامی است. با توجه به این اصل مهم، طراحان کارت ویزیت از یک سری ابعاد مشخص و از پیش تعیین شده بهره‌مند می‌شوند تا فرم مطلوبی به دست آید.

علاوه بر این طراحی کارت ویزیت سفارشی نیز امکان‌پذیر است. اگر شکل یا سایز دلخواهی مدنظر داشته باشید می‌توانید آن را با طراح در میان بگذارید تا یک کارت ویزیت استاندارد طراحی شود. 

در ادامه می‌توانید اندازه‌های استاندارد انواع مدل های کارت ویزیت را به تفکیک در جدول مشاهده کنید:

          کارت ویزیت مربعی: ابعاد 6 در 6 یا 6.5 در 7 یا 5.5 در 5. 5 یا 5.9 در 6.9

          کارت ویزیت مستطیلی: ابعاد 9 در 6 یا 8.5 در 4. 8 یا 8.5 در 5.5

          کارت ویزیت دور گرد: ابعاد 9 در 6 یا 8.5 در 5.5

          کارت ویزیت پروانه‌ای: ابعاد 9 در 6 یا 8.5 در 5.5

          کارت ویزیت دایره‌ای: قطرهای 3.5، 4.5، 6، 3.8، 4، 5.5، 7.5

عوامل مهم در تعیین اندازه کارت ویزیت استاندارد

مهم‌ترین عواملی که در کنار سایر استاندارد بر کیفیت و جذابیت کارت ویزیت تاثیر دارد را به‌صورت جامع برای شما صاحبان کسب‌وکار و طراحان در ادامه مطلب جمع‌آوری کرده‌ایم:

رزولوشن

رزولوشن در هنگام طراحی باید بیشتر 300 در 300 پیکسل باشد تا طراحی نمود بهتری پیدا کند و کیفیت تصویر پایین نباشد تا مشتری برای خواندن نطالب روی کارت به زحمت بیفتد.

فرمت کارت

بهترین قالب برای تحویل طرح نهایی به چاپخانه قالب  PDF یا JPG است؛ بنابراین برای چاپ از طراح درخواست کنید فایل را در این فرمت به شما تحویل دهد.

جنس کارت

 پیش از اقدام به طراحی می‌توانید با مشورت طراح یا چاپخانه با انواع پوشش هایی که برای کارت ویزیت مناسب است آشنا شوید تا برای طراحی و چاپ با مشکل مواجه نشوید.

همچنین میتوانید مقاله انواع کاغذ مناسب برای صنعت چاپ را در این راستا بخوانید.

سایز و رنگ

قبل از اجرای طراحی در مورد زنگ و سایز فونت نوشته‌ها به یک تصمیم اصولی برسید تا زیبایی بصری و خوانایی کارت محفوظ بماند. چند نکته مهم در مورد رنگ وجود دارد که باید از آنها آگاه شوید.

متد رنگی برای کارهای چاپی CMYK است و همچنین باتوجه‌به جنس کارت رنگی که روی صفه نمایش انتخاب می‌کنید تا حدودی تغییر می‌کند..

زیبایی بصری

طراحی کارت ویزیت باید جذاب باشد با رعایت موارد مانند حاشیه امن، سایز فونت و… می‌توان به یک کارت جذاب رسید.

این مورد اهمیت بسیار زیادی در فرآیند جذب مشتری دارد. مثلا اگر آموزشگاه آرایشگری زنانه دارید بایستی از المان های جذاب در این صنف و مرتبط با موضوع کاری خود در طراحی کارت ویزیت استفاده کنید.

چرا اکثر کارت ویزیت‌ها اندازه یکسانی دارند؟

ممکن است این پیش‌فرض ذهنی بسیاری از افراد باشد که همه کارت ویزیت‌ها حتماً باید در ابعاد استاندارد و از پیش تعیین شده چاپ و ارائه شوند؛ اما چنین نیست.

از طرفی بیشتر طراحان به سفارش‌دهنده ابعاد استاندارد را توصیه می‌کنند به همین دلیل طبیعی است که افراد فکر می‌کنند کارت ویزیت‌های مختلف در اندازه یکسانی چاپ می‌شوند.

سایز کارت ویزیت باید اصولی باشد و می‌توان بنا بر سلیقه افراد ابعاد اصولی را پیاده‌سازی کرد؛ اما طراحان یا چاپخانه هم با درنظرگرفتن دلایل مشخصی این اندازه‌ها را توصیه می‌کنند در ادامه می‌توانید با برخی از آنها آشنا شوید:

کارت ویزیت در این ابعاد خوش‌دست است و در یک‌دست جا می‌شود به همین دلیل افراد می‌توانند کارت ویزیت را بین انگشتانشان جابه‌جا کنند.

در تمام کیف پول یا کیف‌های پاسپورتی جای ویژه‌ای برای کارت ویزیت لحاظ می‌شود که ابعاد آن بر اساس استانداردها تعریف می‌شود بنابراین چاپ کارت ویزیت در ابعاد استاندارد کمک می‌کند تا افراد بتوانند به‌راحتی آن را در کیف پول خود به همراه داشته باشند.

این اندازه‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند و رایج هستند؛ بنابراین عمده چاپخانه‌ها در اجرای آنها مهارت دارند و می‌توانند کارت ویزیت‌هایی که در این اندازه‌ها طراحی شده را با سرعت بیشتری چاپ کنند.

بااین‌همه انتخاب نهایی به عهده سفارش‌دهنده است و می‌تواند بنا بر سلیقه شخصی خود و با مشورت طراح و چاپخانه یک کارت ویزیت جذاب به دست آورد.

چرا  اکثر کارت ویزیت‌ها اندازه یکسانی دارند؟ | چاپ نگاران
چرا  اکثر کارت ویزیت‌ها اندازه یکسانی دارند؟ | چاپ نگاران

سایز استاندارد کارت ویزیت در کشورهای مختلف

جالب است که سایز استاندارد کارت ویزیت در کشورهای گوناگون متفاوت است و رایج‌ترین ابعاد کارت ویزیت در کشورهای گوناگون متفاوت است.

اگر سازمان یا برند شما یک برند بین‌المللی است باید از اندازه‌های معمول در کشورهای مقصد آگاهی داشته باشد. همچنین ممکن است برای 

برخی از استانداردهای مارت ویزیت در نقاط مختلف جهان را می‌توانید در ادامه ببینید:

  • ایالت متحده آمریکا و کانادا: 8.8 در 8 سانتی‎متر
  • ژاپن: 9.098 در 5.499 سانتی‎متر
  • سنگاپور، چین، هنگ‌کنگ، مالزی: 8.999 در 5.397 سانتی‎متراوکراین، کره جنوبی، آرژانتین، مکزیک، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، کرواسی، مجارستان، فنلاند: 3. 8.999 در 4.998 سانتی‎متر

جمع بندی

از انجا که از روش های رایج برای ارتباط با مشتریان و توزیع راه‌های تماس، چاپ و ارائه کارت ویزیت حرفه‌ای است کیفیت آن می‌تواند در جذب افراد و تبدیل آنها به مشتری واقعی موثر باشد.

در یک نمونه می‌توان اشاره کرد که اگر کارت ویزیت جذابیت و کیفیت بالایی داشته باشد به احتمال زیاد افراد آن را برای مدت بیشتری همراه خود نگه میدارند در نتیجه به همان میزان راه‌های ارتباطی شما در دسترس آنها قرار دارد.

برای دستیابی به یک کارت استاندارد باید نکات کلیدی و مهم طراحی کارت ویزیت را با دقتی زیادی در اجرای آن لجاظ کرد؛ مانند انتخاب سایز، فونت و… که در مطلب بالا به‌صورت کامل آنها را بررسی نموده ایم به خصوص در رابطه با ابعاد مناسب و سایز استاندارد کارت ویزیت می‌توانید با مطالعه این مقاله از بروزترین داده های این حوزه آگاهی پیدا کنید.

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =

پیمایش به بالا