انواع ماشین آلات چاپ و کاربردها | معرفی 10 بهترین دستگاه چاپ

انواع ماشین آلات چاپ و کاربردهای آن
فهرست مطالب مقاله انواع ماشین آلات چاپ و کاربردها | معرفی 10 بهترین دستگاه چاپ

انواع ماشین آلات و دستگاه چاپ کدام‌اند؟ اگر در گذشته چاپ فقط برای ثبت علوم و سرگذشت نیاکان کاربرد داشت، اما حالا به یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان تبدیل شده است. از صنعت نشر کتاب و علوم جدید گرفته تا تبلیغات و دکوراسیون همگی به چاپ نیاز دارند. اما در این صنعت از تجهیزات زیادی استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم شما را با انواع ماشین آلات چاپ آشنا کنیم. با مجموعه چاپ و تبلیغات نگاران همراه باشید.  

ماشین آلات چاپ

ماشین‌آلاتی که در صنعت چاپ استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. تمامی این تجهیزات و دستگاه‌ها به منظور تبدیل تصاویر و متن‌ها از یک نرم‌افزار بر روی سطح قابل لمس استفاده می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید نوشته‌های این سایت را به راحتی و با کمک یک پرینتر بر روی یک کاغذ چاپ کنید.
دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ امکان تولید انبوه برای چاپ مجله، کتاب، روزنامه، بسته‌بندی محصولات و …. را فراهم کرده‌اند.

ماشین آلات چاپ
ماشین آلات چاپ - نگاران

معرفی و بررسی انواع دستگاه چاپ

انواع مختلفی از تجهیزات و ماشین آلات چاپ استفاده می‌شوند که هر یک کاربرد متفاوتی دارند. در حال حاضر انواع ماشین آلات چاپ عبارتند از:

دستگاه چاپ افست

این دستگاه‌ها به دلیل اینکه به روش غیرمستقیم قادر به چاپ روی سطوح مختلف هستند، کاربرد زیادی در صنعت چاپ دارند. دستگاه چاپ افست ابتدا تصاویر و متن‌ها را روی یک صفحه فلزی مخصوص (زینک) منتقل می‌کند و سپس داده‌ها را بر روی یک لاستیک (بر روی استوانه دستگاه) قرار می‌دهد. در نهایت این اطلاعات بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود.

دستگاه چاپ افست برای چاپ با تیراژ بالا کاربرد دارد و از آن برای چاپ کتاب، مجله، روزنامه، بروشور، کاتالوگ و جعبه بسته‌بندی استفاده می‌شود. کیفیت و سرعت بالا و چاپ جزئیات دقیق از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه چاپ است.

دستگاه چاپ هلیوگراور

یکی دیگر از انواع ماشین آلات چاپ «هلیوگراور» است که با داشتن چندین تیغه می‌تواند محل چاپ را عمیق‌تر می‌کند. این دستگاه جوهر را بر روی سطوح عمیق می‌ریزد و سپس مرکب قسمت‌های اضافه را با کمک سیلندرها پاک می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های چاپ هلیوگراور باید به سرعت بالای خشک شدن آن اشاره کنیم. این دستگاه دارای قطعات حرارتی است که متناسب با نوع رنگ، جوهر چاپ را سریع خشک می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه چاپ باید به دقت بالای آن اشاره کنیم. از هلیوگراور برای چاپ متن و لوگو روی محصولات از جمله بسته‌های شکلات، مجلات، برچسب‌ها و یا چاپ بر روی اوراق بهادار و تمبر استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه در چاپ انواع کاتالوگ نیز محبوب است. 

دستگاه چاپ فلکسو

یکی دیگر از ماشین‌آلاتی که در صنعت چاپ کاربرد زیادی دارد، فلسکو است. این دستگاه بیشتر برای تبلیغات استفاده می‌شود و برای برچسب یا لیبل زدن بر روی محصولات کاربرد دارد.

نحوه عملکرد آن به این صورت است که با داشتن صفحات انعطاف‌پذیری که به دور سیلندر و بر روی یک پرس قرار گرفته‌اند، داده‌ها را بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌کنند. داده‌ها در دستگاه چاپ فلکسو بر روی صفحات جوهری برجسته می‌شوند و زمانی که این صفحه با سرعت بالا می‌چرخد، جوهر داخل آن از طریق سوراخ‌های کوچک بر روی سطح منتقل می‌شود.

انواع مختلفی از دستگاه چاپ فلکسو در بازار موجود است که از جمله باید ماشین فلکسو استک، ماشین فلکسو کارتنی، ماشین فلکسو سیلندر مرکزی و فلکسو خطی یا اینلاین اشاره کنیم. برای چاپ بر روی سطوح مختلف از جمله پاکت، روزنامه و مجلات با جلد شومیز، چاپ روی فویل و سلفون، چاپ روی کارتن و لفاف از این دستگاه استفاده می‌شود.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

یکی دیگر از تجهیزات و دستگاه‌هایی که در صنعت چاپ کاربرد دارد، دستگاه چاپ سیلک اسکرین است. وقتی در داخل این دستگاه مرکب ریخته می‌شود، از روزنه‌های یک توری عبور می‌کند تا بتواند رنگ را بر روی سطح مورد نظر انتقال دهد.

از جمله مزیت‌های چاپ سیلک اسکرین امکان تغییر ضخامت چاپ است. به طوری که با تغییر جنس توری، روزنه‌های آن نیز تغییر و در نتیجه ضخامت جوهر چاپ شده نیز تغییر می‌کند.

در حال حاضر دو نوع دستگاه چاپ سیلک مسطح و گردزن در بازار عرضه می‌شود که برای چاپ بر روی فلز، شیشه، سرامیک، پلاستیک، چرم، انواع باکس و جعبه کاربرد دارند.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین
دستگاه چاپ سیلک اسکرین - نگاران

دستگاه چاپ تامپو

چاپ تامپو یکی دیگر از انواع ماشین آلات چاپ است که با یک پد سیلیکونی عمل می‌کند. این دستگاه چاپ به دلیل انعطاف‌پذیری بالا برای سطوح گرد و خمیده استفاده می‌شود. برای مثال لیبل و اطلاعات روی قوطی یا بطری‌های محصولات که به شکل خمیده هستند، با کمک دستگاه چاپ تامپو چاپ می‌شود.

از این دستگاه برای چاپ بر روی ظروف، قطعات خودرو، لوازم الکترونیک، قطعات صنعتی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

دستگاه چاپ افست روی فلز

یکی دیگر از دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت چاپ، دستگاه چاپ افست مخصوص چاپ بر روی فلزات است. از این دستگاه برای چاپ روی سطوح آلومینیومی و مسی استفاده می‌شود.

این دستگاه ابتدا با لاک زنی چاپ روی مس و آلومینیوم را انجام می‌‌دهد و در آخر چاپ روی سطوح فلزی در کوره پخته می‌شود. در نهایت چاپ روی ورقه‌های فلزی با لاک پوشانده می‌شود. چاپ روی قوطی‌های کنسرو، تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و پلاک‌های صنعتی از طریق این دستگاه انجام می‌گردد.

دستگاه چاپ مخمل

یکی دیگر از انواع دستگاه چاپ که با روش چاپ سیلک عمل می‌کند، چاپ مخمل است. این دستگاه با کمک یک شابلون طرح را دریافت کرده و سپس آن را روی سطح مورد نظر چاپ می‌کند. سپس روی آن با لایه‌ای از مخمل پوشانده می‌شود. این دستگاه برای صنعت نساجی و چاپ روی لباس کاربرد دارد.

دستگاه چاپ لترپرس

چاپ لترپرس یکی دیگر از شیوه‌های کاربردی در صنعت چاپ است که حروف روی سطح را برجسته می‌کند. این روش با هزینه بالا انجام می‌شود و به همین دلیل آن را برای کارهای خاص مثل کارت دعوت عروسی یا کارت پستال استفاده می‌کنند. دستگاه چاپ لترپرس با اعمال فشار بر روی سطح باعث برجسته شدن نوشته‌ها و تصاویر می‌شود.

دستگاه چاپ لترپرس

دستگاه چاپ پلاتر

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های چاپ پلاتر است که از آن باید به عنوان یک دستگاه چاپ دیجیتال نام ببریم. مهم‌ترین مزیت این دستگاه چاپ با ابعاد بزرگ است و به همین دلیل از آن برای چاپ روی محصولات تبلیغاتی (بنر و پوستر) استفاده می شود.

انواع دستگاه چاپ ایچینگ

ایچینگ به معنای چاپ بر روی فلزات است و در برخی مواقع بر روی سطوح شیشه‌ای و چوبی نیز انجام می‌شود. دستگاه چاپ ایچینگ بیشتر برای کارهای تبلیغاتی و یا محصولات دکوراسیون کاربرد دارد.

برای انجام این روش چاپ از دستگاه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • دستگاه چاپ افست
  •  دستگاه چاپ هلیوگراور
  • دستگاه چاپ دیجیتال

بهترین دستگاه چاپ

دستگاه‌هایی که برای چاپ کاربرد دارند ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی با همدیگر دارند. میزان کاربرد رنگ، کیفیت کار، سرعت چاپ و هزینه‌های چاپ در هر یک از این دستگاه‌ها با همدیگر متفاوت است.

برای مثال وقتی بخواهید در تیراژ بالایی چاپ انجام دهید، دستگاه چاپ افست بهترین گزینه است تا هزینه چاپ برایتان کمتر محاسبه شود. اما برای چاپ با تیراژ محدودتر بهتر است دستگاه چاپ پلاتر را انتخاب کنید.

به طور کلی برای انتخاب بهترین پرینتر باید به این نکات دقت داشته باشید:

  • سطح مورد نظر برای چاپ
  • نوع جوهر
  • میزان مصرف جوهر دستگاه
  • هزینه چاپ
  • کیفیت و دقت دستگاه در چاپ
انتخاب بهترین دستگاه چاپ
نکات انتخاب بهترین دستگاه چاپ - نگاران

دستگاه چاپ سه بعدی

یکی از جدیدترین روش‌های چاپ، به شکل مدل سه بعدی انجام می‌شود که دیگر خبری از چاپ روی سطح نیست. بلکه شما می‌توانید یک شی یا جسم طراحی شده را دریافت کنید. در این روش ابتدا طرح مورد نظر با کمک نرم‌افزارها طراحی می شود.

سپس این طرح به دستگاه چاپ سه بعدی داده می‌شود تا آن را به شکل یک مدل سه بعدی پیاده کند. از این روش برای تولید تجهیزات دندانپزشکی، ساخت عینک، تولید مدل‌های معماری و ماکت، ساخت اعضای مصنوعی بدن، ساخت انواع مدل‌ها و ماکت‌های سینمایی و یا برای کارهای باستان‌شناسی و … استفاده می شود.

روش‌های زیادی برای چاپ سه بعدی وجود دارد و از انواع دستگاه‌ها استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • متریال جتینگ: در این روش مواد به شکل قطراتی از نازل‌ها با قطر پایین از دستگاه خارج می‌شود که شباهت زیادی به روش کار چاپگرهای جوهرافشان دارد.  
  • روش بایندر جتینگ: در این روش یک ماده اصلی به شکل پودر و یک مایع استفاده می‌شود. پودر ابتدا وارد محفظه دستگاه چاپ می‌شود و سپس با ترکیب مایع به شکل چسب درمی‌آید. در نهایت مواد از دستگاه خارج شده و به یک مدل سه بعدی تبدیل می‌شود.
  • روش اکستروژن: یکی دیگر از روش‌های چاپ سه بعدی است که از یک رشته فلزی یا پلاستیکی استفاده می‌شود. این رشته به دور یک قطعه‌ گرد می‌پیچد که با حرکت قطعه، به تدریج باز و وارد نازل می‌شود. نازل هم این رشته را ذوب کرده و به شکل طرح نرم‌افزاری در می‌آورد.

در آخر

صنعت چاپ آنقدر پیشرفت کرده است که می‌توانید هر روز منتظر آمدن انواع ماشین آلات چاپ باشید. در این مطلب تعدادی از پرکاربردترین ماشین‌آلات بررسی شده‌اند. امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی باشد.

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 10 =

پیمایش به بالا