6 استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ

استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ | چاپ و تبلیغات نگاران
فهرست مطالب مقاله 6 استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ

تنها در صورتی طراحی و چاپ کاتالوگ می‌تواند به یک نتیجه حرفه‌ای برسد که استانداردها و اصول مشخص آن رعایت شود که این شاخص‌ها هم در طی زمان و باتجربه به دست می‌آیند. این دست تجربه‌های نانوشته به فراخور مخاطب، موقعیت، صنعت و مسائل دیگر برای طراحی کاتالوگ حرفه ای لازم و ضروری هستند.

در سراسر دنیا مشتریان در اولین برخورد با یک سازمان یا برند، می‌خواهند با مشاهده بروشور و کاتالوگ تبلیغاتی آنها جهت دریافت اطلاعات بیشتر از محصولاتشان، آشنا شوند. در واقع بروشورها یا کاتالوگ‌ها ابزارهای تبلیغاتی سازمان‌ها و برندها هستند پس به‌کاربستن دقت در طراحی و چاپ آن ضروری است.

 به‌ویژه در رابطه با کاتالوگ‌هایی که برای حوزه‌های کاری بین‌المللی طراحی و چاپ می‌شوند باید با استانداردهای جهانی چاپ منطبق باشند. اگر شما نیز به آگاهی از استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ و طراحی نیاز دارید می‌توانید با ادامه این مطلب همراه شوید.

مهم‌ترین استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ

در رابطه با هر عنصر مؤثر در چاپ کاتالوگ اصولی وجود دارد که تنها با لحاظ‌کردن آنها می‌توان به یک کاتالوگ جذاب رسید. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ را مشاهده کنید:

  • کاغذ

چرا انتخاب نوع کاغذ یکی از موارد مهم استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ به شمار می‌رود؟ این مسئله شاید سؤال بسیاری از افراد باشد پاسخ مربوط به‌دقت چاپ است.

برای این که چاپ حرفه‌ای باشد باید بین نوع طرح و هدف از چاپ کاتالوگ با جنس کاغذ تناسب وجود داشته باشد.

  •  محتوا

مهم‌تر ازآنکه چطور یک کاتالوگ چاپ می‌شود این است که چه چیزی در آن چاپ می‌شود. داده‌هایی که باید در کاتالوگ به کار روند باید در جای استاندارد از ابعاد آن قرار بگیرند تا بتوان به یک کاتالوگ جذاب رسید. 

انواع کاتالوگ بر اساس محتوا، نوع صحافی، ابعاد و جنس کاغذ مصرفی  تقسیم‌بندی می‌شوند اما اصلی‌ترین و معروف‌ترین طبقه‌بندی کاتالوگ‌ها برحسب محتوا انجام می‌شود.

  •  زمینه رنگی

استفاده درست از رنگ‌ها یکی دیگر از مواردی است که استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ با سخت‌گیری زیادی به آن می‌پردازد، رنگ‌ها باید بادقت و ظرافت انتخاب شوند.

رنگ‌های پس‌زمینه اغلب باید رنگ‌هایی به نسبت رنگ خنثی باشند تا تضادی در عکس به وجود نیاید و تاثیر منفی بر مشتریان نگذارد.

  •  تصویر

تصاویر کاتالوگ باید گویا بوده و بتوانند به شکل مناسبی با مشتری ارتباط برقرار کنند بنابراین تصویر به‌عنوان هسته اصلی هر کاتالوگ باید کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

برای چاپ کاتالوگ حتماً از باکیفیت‌ترین تصاویر محصول خود استفاده نمایید تا نمای جذابی داشته باشد و نظر مشتری را جلب کند. در همین راستا یکی از خدمات مجموعه نگاران، عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی می‌باشد که در بالاترین کیفیت انجام می‌شود. 

  •  زاویه

از مواردی که در رعایت استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ باید به آن پرداخته شود، زاویه عکاسی از تصاویر است. تصاویر نه‌تنها باید باکیفیت باشند. بلکه لازم است از بهترین زاویه ممکن تصویربرداری شوند.

در بین عکس محصولات حتماً مواردی که یک زاویه مناسب برای عکاسی دارد برای چاپ پیدا کنید.

  • جلد کاتالوگ

اولین عنصر ارتباط کسب‌وکار با مخاطب جلد کاتالوگ است به همین دلیل مهم‌ترین قسمت تمام آن به شمار می‌رود. هر میزان برای طراحی و چاپ کاتالوگ هزینه کرده باشید اگر استانداردهای طراحی جلد رعایت نشده باشند، نمی‌توان به یک کاتالوگ جذاب دست پیدا کرد.

با توجه به قدرتی که جلد کاتالوگ در برقراری ارتباط با مشتریان دارد معمولاً مهم‌ترین مضامین موردنیاز را به‌صورت خلاصه در قالب متن، عکس و طرح بر روی جلد کاتالوگ تنظیم می‌کنند.

سایز-استانداردهای-جهانی-در-چاپ-کاتالوگ

سایز استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ

با رعایت سایز استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ میزان دور ریز کاغذ به کمترین حد ممکن می‌رسد و از هدررفت آن جلوگیری می‌شود. طراحی کاتالوگ و محصولات چاپی ازاین‌قبیل بر اساس سایز کاغذهای استاندارد تعیین می‌گردد، تا میزان در کاغذ حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورند. 

سایزهای استاندارد چاپ کاتالوگ شامل انواع خشتی، وزیری، رحلی و رقعی می‌شود که ابعاد هر یک از آنها را به ترتیب در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • خشتی

در ابعاد مربع و در سایز بزرگ و کوچک انجام می‌شود که معمولاً اندازه‌های آن به‌صورت 23×23 , 21×21, 19×19 ,14×14 است.

  • وزیری

این ابعاد در دو مدل عمودی و افقی چاپ می‌شود و از سایز 17.5*23.5 با فرم 16 صفحه‌ای استفاده می‌کنند.

  • رحلی

سایز این کاتالوگ‌ها a4 است و به‌صورت 21×29.7 سانتیمتر بوده که در این مدل هم طراحی کاتالوگ می‌تواند به‌صورت افقی و عمودی باشد.

  • رقعی

سایز کاتالوگ رقعی a5 است و در ابعاد 21×14.8 سانتیمتر چاپ می‌شود که در این مدل نیز طراحی کاتالوگ مانند مدل‌های قبلی به 2 صورت افقی و عمودی انجام می‌گیرد.

اصول طراحی کاتالوگ

زیبایی بصری کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب‌تر می‌کند به همین دلیل رعایت اصول طراحی آن اگر هدفمند انجام گیرد بر روی ایجاد تمایل به سمت محصولات و خدمات شما تاثیر گذار است.

پیاده‌کردن اصول طراحی کمک می‌کند تا با یک چیدمان عالی بتوانیم به بهترین و حرفه‌ای‌ترین طراحی کاتالوگ برسیم. حالا برای درک بهتر اهمیت طراحی در چاپ یک کاتالوگ یادآوری می‌کنیم که برای نمونه در طراحی کاتالوگ صنعتی یا لوکس بهتر است در قطع‌های بزرگ‌تر مانند A4 طراحی و چاپ شود.

بعنوان مثال در هنگام طرافحی کاتالوگ برای یک فروشگاه ساعت بایستی به عکس های بکار رفته در داخل آن توجه ویژه‌ای کرد. چرا که تصویر در این کاتالوگ از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

برای اینکه به چیدمان بهتر و اصولی‌تری دست پیدا کنید حتماً با یک طراح مجرب و چاپخانه حرفه‌ای مشورت نمایید.

استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ | چاپ و تبلیغات نگاران
استاندارد جهانی در چاپ کاتالوگ | چاپ و تبلیغات نگاران

کاتالوگ باید چند صفحه باشد؟

رایج است که عموم افراد، تعداد صفحات را با برگ اشتباه می‌گیرند اما در صنعت چاپ هر کاتالوگ بر اساس میزان اطلاعات مورد نمایشی که دارد به تعداد صفحات خاصی نیازمند است که حداقل آن 8 صفحه و 128 صفحه حداکثر تعداد است. همچنین این تعداد در واقع اعداد استاندارد است و بر اساس ضرورت و می‌تواند کم یا زیاد شود.

صحافی استاندارد کاتالوگ

از فاکتورهای دیگری که برای رعایت استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ باید در نظر گرفت، صحافی آن است. طبقه‌بندی کاتالوگ از منظر صحافی به سه دسته صورت می‌گیرد. یک گروه صحافی چسبی است که شامل دو نوع چسب گرم و چسب سرد می‌شود. 

دسته دیگر کاتالوگ‌هایی با صحافی سیمی هستند که شامل دو نوع فلزی و پلاستیکی می‌شوند. دسته نهایی هم صحافی مفتول یا منگنه است که خود به دو نوع لوپ و تخت تقسیم شده است. 

بر اساس تعداد صفحات کاتالوگ‌ها تعیین می‌کنیم که از کدام صحافی استفاده شود؛ در طراحی و چاپ کاتالوگ‌هایی با کمتر از ۴۲ صفحه از صحافی منگنه، کاتالوگ با تعداد صفحات بیش از ۴۲ صفحه از صحافی چسب گرم برای صحافی کاتالوگ با تعداد بیش از ۱۰۰ صفحه از دوخت استفاده می‌شود.

نکاتی که در طراحی و صحافی کاتالوگ باید رعایت شود

نقطه‌نظرات زیادی در مورد استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ وجود دارد که در طول زمان و باتجربه کردن به دست می‌آیند. در ادامه به بررسی بیشتر این نکات خواهیم پرداخت:

  •  در کاتالوگ توضیحات باید کامل باشند اما در ارتباط با محصول ارائه شده باید از توضیحات زیاد که باعث گمراهی مخاطب می‌شود پرهیز کرد.
  •  شروع کاتالوگ باید تاثیرگذار باشد. به طور رایج در قسمت اول کاتالوگ به شرحی از سازمان و دستاوردهای آن پرداخته می‌شود.
  •  انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ در جذب مشتری و جلب‌توجه آن مؤثر است. نوع فونت و اندازه آن باید به‌گونه‌ای باشد که متن کاتالوگ برای خواننده روان و گویا باشد.
    برای افزایش تاثیر گذاری از سه اندازه فونت متفاوت استفاده کنید و به ترتیب فونت بزرگ برای عنوان اصلی، فونت بعدی در عنوان‌های فرعی و فونت کوچک‌تر برای نوشته‌های صفحات به کار گرفته شود. این تناسب‌ها باعث ایجاد هماهنگی مناسبی در میان عناصر کاتالوگ می‌شود.
  •  کاتالوگ اصول یک ابزار تبلیغاتی است بنابراین درج اطلاعات تماس کسب‌وکار از جمله شماره تماس، ایمیل، آدرس وب‌سایت در بخش‌های مناسب به‌ویژه پشت جلد الزامی است.
نکاتی که در طراحی و صحافی کاتالوگ باید رعایت شود | چاپ و تبلیغات نگاران
نکاتی که در طراحی و صحافی کاتالوگ باید رعایت شود | چاپ و تبلیغات نگاران

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شاخص‌ترین استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ را برای شما جمع‌آوری کنیم بااین‌همه استانداردهای نانوشته بسیاری در صنعت چاپ وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند شما را به یک نتیجه جذاب و ایدئال برساند. 

برای نمونه استفاده از تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت چاپ، چاپگرهای با قابلیت تطبیق با استانداردهای رنگ و… همگی می‌تواند روی بهبود کیفیت چاپ کاتالوگ و میزان موفقیت آن تاثیر گذار باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 5 =

پیمایش به بالا